fbpx
תמונות
מידע נוסף
דבר הבמאי
משתתפים
וידאו
.
.
.
.
.

כך עושות כולן

וולפגנג אמדאוס מוצרט

ליברית: לורנצו דה פונטה



לצפייה בוידאו

דון אלפונסו הזקן והמחוכם מחליט ללמד את שני חבריו, פרנדו וגוליילמו, שיעור על אהבה ונאמנות, ומציע להעמיד במבחן את נאמנותן של ארוסותיהם. הגברים הנעלבים מסכימים להתערב אתו על כך, מתוך בטחון שארוסותיהם – פיורדיליג'י ודורבלה – נאמנות להם נאמנות עיוורת. הם נפרדים מהן בדמעות – כביכול על מנת לצאת לקרב. דפסינה, המשרתת של פיורדיליג'י ודורבלה, מעודדת את הנשים "להשתעשע" בעת שארוסיהן נעדרים. כשהגברים חוזרים מחופשים לאחרים, הם מצליחים אט אט לגבור על הססנות הנשים, ותוך יום אחד בלבד נערכות ההכנות לחתונה הכפולה של האחד עם ארוסתו של השני. האמת מתגלה ברגע האחרון. כולם סולחים זה לזו, אך השמחה אינה אמיתית. דון אלפונסו גורף את כספי ההתערבות, וכולם נשארים עם טעם רע מהסיפור כולו.

דבר הבמאי

איך ייתכן שהלב יכול לשנות את טבעו ביום תמים אחד?״ - כך שרה פיורדיליג׳י בלב הג׳ונגל הרגשי שמזמנת לה האופרה "כך עושות כולן". במשפט הזה היא נוגעת במה שבעבורי הוא העקרון הדרמטורגי שעומד בבסיס האופרה הזאת - הטרנספורמציה, השינוי. העלילה נעה בין המשחקיות, העונג והריגוש שבשינוי; לבין האימה, הבוגדנות והאכזריות שבו. הדימויים שמופיעים בליברית של דה פונטה משתוללים הלוך ושוב במתח שבין מה שיציב, קבוע ואיתן, לבין ההפכפך, החומק, המתפוגג והמשתנה: בתחילת האופרה נדמה שאין דבר יציב ובטוח יותר ממה שהלב מרגיש, אך כעבור כמה שעות-אופרה ויממה בעלילה - הוא משתנה או אפילו מתהפך, לאימתם של כל האוהבים.

עומר אריאלי

מנהל מוסיקלי ומנצח

ארי טפרברג

במאי

אהוד אנדרה ורדי

ע. במאי

בלה פורטנוב

התזמורת הסמפונית אשדוד

עומר אריאלי

מנהל מוסיקלי ומנצח

שני טור

מעצבת תפאורה

שירה וייז

מעצבת תלבושות

נדב ברנע

מעצב תאורה

סמדר כהן רוזנפלד

מפיקה

גבריאלה ריביס

יועץ אמנותי

דיאנה צליוביץ'

יועצת מוסיקלית

כך עושות כולן

מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט

דון אלפונסו הזקן והמחוכם מחליט ללמד את שני חבריו, פרנדו וגוליילמו, שיעור על אהבה ונאמנות, ומציע להעמיד במבחן את נאמנותן של ארוסותיהם. הגברים הנעלבים מסכימים להתערב אתו על כך, מתוך בטחון שארוסותיהם – פיורדיליג'י ודורבלה – נאמנות להם נאמנות עיוורת. הם נפרדים מהן בדמעות – כביכול על מנת לצאת לקרב. דפסינה, המשרתת של פיורדיליג'י ודורבלה, מעודדת את הנשים "להשתעשע" בעת שארוסיהן נעדרים. כשהגברים חוזרים מחופשים לאחרים, הם מצליחים אט אט לגבור על הססנות הנשים, ותוך יום אחד בלבד נערכות ההכנות לחתונה הכפולה של האחד עם ארוסתו של השני. האמת מתגלה ברגע האחרון. כולם סולחים זה לזו, אך השמחה אינה אמיתית. דון אלפונסו גורף את כספי ההתערבות, וכולם נשארים עם טעם רע מהסיפור כולו.

דבר הבמאי

איך ייתכן שהלב יכול לשנות את טבעו ביום תמים אחד?״ - כך שרה פיורדיליג׳י בלב הג׳ונגל הרגשי שמזמנת לה האופרה "כך עושות כולן". במשפט הזה היא נוגעת במה שבעבורי הוא העקרון הדרמטורגי שעומד בבסיס האופרה הזאת - הטרנספורמציה, השינוי. העלילה נעה בין המשחקיות, העונג והריגוש שבשינוי; לבין האימה, הבוגדנות והאכזריות שבו. הדימויים שמופיעים בליברית של דה פונטה משתוללים הלוך ושוב במתח שבין מה שיציב, קבוע ואיתן, לבין ההפכפך, החומק, המתפוגג והמשתנה: בתחילת האופרה נדמה שאין דבר יציב ובטוח יותר ממה שהלב מרגיש, אך כעבור כמה שעות-אופרה ויממה בעלילה - הוא משתנה או אפילו מתהפך, לאימתם של כל האוהבים.

משתתפים

עומר אריאלי

מנהל מוסיקלי ומנצח

ארי טפרברג

במאי

אהוד אנדרה ורדי

ע. במאי

בלה פורטנוב

התזמורת הסמפונית אשדוד

שני טור

מעצבת תפאורה

שני טור

מעצבת תפאורה

שירה וייז

מעצבת תלבושות

נדב ברנע

מעצב תאורה

סמדר כהן רוזנפלד

מפיקה

גבריאלה ריביס

יועץ אמנותי

דיאנה צליוביץ'

יועצת מוסיקלית

חפשו אותנו האופרה הירושלמית

הישארו מעודכנים תמיד

הצטרפו לניוזלטר של האופרה הירושלמית וקבלו עדכונים לפני כולם

חפשו אותנו

האופרה הירושלמית

כל הזכויות שמורות © האופרה הירושלמית
רח' כספי 26 ירושלים, 02-6732138