fbpx
תמונות
מידע נוסף
דבר הבמאי
משתתפים
וידאו
.
.
.
.
.

חליל הקסם

וולפגנג אמדאוס מוצרט

אופרה בשתי מערכות מאת ו. אמדאוס מוצרט לליברית של עמנואל שיקנדר (וינה, 1791)



לצפייה בוידאו

הנסיך טמינו נשלח להילחם בכוחות הרוע ולהציל את הנסיכה פמינה שנחטפה מאמה (מלכת הלילה) באכזריות על ידי זרסטרו הרשע… אבל מתברר שההפך הוא הנכון: זרסטרו האדיב מגן על הנסיכה מפני האם הנקמנית והאלימה. הגיבור לומד להתבונן מזווית אחרת על סודות החיים ולהתגבר על אויבים, חיות טרף וחרדות, בעזרת קסם המוסיקה המרפאה את הנפש ומשכינה שלום.

השילוב "קסום – מרהיב – קומי – עממי – חינוכי" וריבוי הסגנונות המעובד באופן אסתטי גאוני מבטיחים הצלחה ליצירה המרהיבה, הכוללת ירושה אמנותית אירופית שלמה וסמלים המתעדים את אידיאולוגיית המלחין – אחווה וקירוב בני אדם.

מה אפשר לבקש עוד מאופרה המאחדת הפתעות מוסיקליות מרעננות, אגדה מבדרת ומסר של חכמה ואנושיות?

דבר הבמאי

הרעיון מאחורי הפקה זו של יצירת המופת של מוצרט "חליל הקסם" בבימוי מקורי שלי, הוא צמיחה. איך להתבגר ולצמוח מבלי לאבד את הקשר עם הקסם של החיים, עם השירה של החיים, עם המגיה והשירה של הטבע, עם עצמנו ועם אחרים סביבנו. כל אלו משתלבים יחד ורק טבעי שהדבר משפיע על הצמיחה הרוחנית והאינטלקטואלית של כל אחד מאיתנו, עם כל הקשיים הכרוכים בכך בכל רגע נתון. הדבר קשור בבסיסו לאנושיות של כל אחד מאיתנו. החלק בנו שחושש, שעלול להיות פחדן כאשר צריך להיות אמיץ, החלק בנו שהוא עצלן וכדומה. הדמות של פפגנו באופרה זו מדגימה זאת היטב (וזו אחת הסיבות שאנו מחבבים אותו כל כך). איכשהו הוא מייצג את כל החלקים שבתוכנו שאף אחד מאתנו לא רוצה להודות בהם, אפילו לעצמנו, אבל מעידים עלינו ומשותפים לכולנו. ניתן להבחין בדואליות גם בקונפליקט בין החלק הגברי והנשי שבכל אחד מאתנו. נשי אף אם אתה גבר או גברי אף אם את אישה. או גבריות אפילו אם אתה גבר.... זה מה שכל נער או נערה חייבים להתמודד אתו על מנת להפוך לגבר או לאישה. איך להתאים יחד את כל החלקים, לא רק אצל הצעירים אלא בכל גיל ושלב בחיים. זו המציאות שכולנו ניצבים מולה, כל יום בחיים. אותו דבר אפשר ליישם גם בטבע. לעתים יש בנו את מלוא האומץ וההחלטיות להתמודד עם מה שהחיים מציבים בדרכנו ולפעמים אין. לעתים אנו עקשניים מדי מכדי להבין מה דרוש מאיתנו. לעתים אנו מאמינים בעצמנו ולעתים לא. יש ימים שאנו סתם עצלנים.....מכירים במגבלות של עצמנו ומסוגלים להבין אותן ולהתגבר עליהן. או לא. זה האתגר היומי שלנו. והרעיון הוא לנסות למצוא שם קצת קסם וקצת שירה כל יום....

עומר אריאלי

מנהל מוסיקלי ומנצח

מוניקה וייצפלדר

במאית

התזמורת הסמפונית אשדוד

תזמורת

בלה פורטנוב

קונצרטמייסטר

עומר אריאלי

מנהל מוסיקלי ומנצח

מקהלת האופרה הירושלמית והמקהלה הקאמרית של האורטוריו, ירושלים

מקהלה

גבריאלה ריביס

יועץ אמנותי

ארי טפרברג

במאי משנה

אנה זיו

מעצבת תפאורה

עדי יוליוסברגר

מפיקה

רויטל תורן

עיצוב גרפי

לי טפרברג קנאי

מנהלת במה

חליל הקסם

מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט

""...חליל הקסם ...הייתה זו הפקה מלאת קונדסות מוצרטית ומלוטשת בכל הפרטים הקטנים של הבימוי. לרגע קט שכחנו שעצם העלאת האופרה בירושלים היא בגדר נס ופרי מאבק עיקש של המנצח עומר אריאלי, יליד פירנצה, שהשתוקק לייסד אופרה גם בבירה."

אורנה לנגר "מגאפון"

הנסיך טמינו נשלח להילחם בכוחות הרוע ולהציל את הנסיכה פמינה שנחטפה מאמה (מלכת הלילה) באכזריות על ידי זרסטרו הרשע… אבל מתברר שההפך הוא הנכון: זרסטרו האדיב מגן על הנסיכה מפני האם הנקמנית והאלימה. הגיבור לומד להתבונן מזווית אחרת על סודות החיים ולהתגבר על אויבים, חיות טרף וחרדות, בעזרת קסם המוסיקה המרפאה את הנפש ומשכינה שלום.

השילוב "קסום – מרהיב – קומי – עממי – חינוכי" וריבוי הסגנונות המעובד באופן אסתטי גאוני מבטיחים הצלחה ליצירה המרהיבה, הכוללת ירושה אמנותית אירופית שלמה וסמלים המתעדים את אידיאולוגיית המלחין – אחווה וקירוב בני אדם.

מה אפשר לבקש עוד מאופרה המאחדת הפתעות מוסיקליות מרעננות, אגדה מבדרת ומסר של חכמה ואנושיות?

דבר הבמאי

הרעיון מאחורי הפקה זו של יצירת המופת של מוצרט "חליל הקסם" בבימוי מקורי שלי, הוא צמיחה. איך להתבגר ולצמוח מבלי לאבד את הקשר עם הקסם של החיים, עם השירה של החיים, עם המגיה והשירה של הטבע, עם עצמנו ועם אחרים סביבנו. כל אלו משתלבים יחד ורק טבעי שהדבר משפיע על הצמיחה הרוחנית והאינטלקטואלית של כל אחד מאיתנו, עם כל הקשיים הכרוכים בכך בכל רגע נתון. הדבר קשור בבסיסו לאנושיות של כל אחד מאיתנו. החלק בנו שחושש, שעלול להיות פחדן כאשר צריך להיות אמיץ, החלק בנו שהוא עצלן וכדומה. הדמות של פפגנו באופרה זו מדגימה זאת היטב (וזו אחת הסיבות שאנו מחבבים אותו כל כך). איכשהו הוא מייצג את כל החלקים שבתוכנו שאף אחד מאתנו לא רוצה להודות בהם, אפילו לעצמנו, אבל מעידים עלינו ומשותפים לכולנו. ניתן להבחין בדואליות גם בקונפליקט בין החלק הגברי והנשי שבכל אחד מאתנו. נשי אף אם אתה גבר או גברי אף אם את אישה. או גבריות אפילו אם אתה גבר.... זה מה שכל נער או נערה חייבים להתמודד אתו על מנת להפוך לגבר או לאישה. איך להתאים יחד את כל החלקים, לא רק אצל הצעירים אלא בכל גיל ושלב בחיים. זו המציאות שכולנו ניצבים מולה, כל יום בחיים. אותו דבר אפשר ליישם גם בטבע. לעתים יש בנו את מלוא האומץ וההחלטיות להתמודד עם מה שהחיים מציבים בדרכנו ולפעמים אין. לעתים אנו עקשניים מדי מכדי להבין מה דרוש מאיתנו. לעתים אנו מאמינים בעצמנו ולעתים לא. יש ימים שאנו סתם עצלנים.....מכירים במגבלות של עצמנו ומסוגלים להבין אותן ולהתגבר עליהן. או לא. זה האתגר היומי שלנו. והרעיון הוא לנסות למצוא שם קצת קסם וקצת שירה כל יום....

משתתפים

עומר אריאלי

מנהל מוסיקלי ומנצח

מוניקה וייצפלדר

במאית

התזמורת הסמפונית אשדוד

תזמורת

בלה פורטנוב

קונצרטמייסטר

עודד שומרוני

מנצח המקהלות

מקהלת האופרה הירושלמית והמקהלה הקאמרית של האורטוריו, ירושלים

מקהלה

מקהלת האופרה הירושלמית והמקהלה הקאמרית של האורטוריו, ירושלים

מקהלה

גבריאלה ריביס

יועץ אמנותי

ארי טפרברג

במאי משנה

אנה זיו

מעצבת תפאורה

עדי יוליוסברגר

מפיקה

רויטל תורן

עיצוב גרפי

לי טפרברג קנאי

מנהלת במה

חפשו אותנו האופרה הירושלמית

הישארו מעודכנים תמיד

הצטרפו לניוזלטר של האופרה הירושלמית וקבלו עדכונים לפני כולם

חפשו אותנו

האופרה הירושלמית

כל הזכויות שמורות © האופרה הירושלמית
רח' כספי 26 ירושלים, 02-6732138